Nederland vs. Denemarken en wat andere dingen - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Xander Venema - WaarBenJij.nu Nederland vs. Denemarken en wat andere dingen - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Xander Venema - WaarBenJij.nu

Nederland vs. Denemarken en wat andere dingen

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

05 September 2009 | Finland, Vaasa

Zo... Ik ga maar weer eens een verhaaltje schrijven, want er is weer een hoop gebeurd.

Vorig weekend hadden we besloten om met Jan Jaap, Johannes en Gerbrich, de wedstrijd tussen Nederland en Denemarken te gaan bekijken. Het EK vrouwenvoetbal is dit jaar immers in Finland. De wedstrijd vond plaats op zaterdagavond, maar aangezien Lahti, waar de wedstrijd gespeeld zou worden, een heel eind weg is, hadden we afgesproken om zaterdagochtend om 9 uur op het station te zijn. Daar aangekomen was het eerst tijd om kaartjes te kopen. 26 euro met een kortingskaart, dat viel op zich wel mee. Het is namelijk wel een paar 100 kilometer. De treinreis duurde vier en een half uur, maar het waren goede treinen dus de tijd vloog om. Eenmaal aangekomen in Lahti moesten we eerst een slaapplaats vinden voor de nacht. We hadden van te voren een hostel opgezocht, maar dat bleek al helemaal vol te zitten. Tijdens onze zoektocht kwamen we de eerste Nederlanders al tegen. Dat Oranje blijft toch een opvallende kleur ;). Deze mensen wezen ons de weg naar het stadion waarop we besloten eerst maar even kaartjes te kopen voordat we verder zouden zoeken naar een hotel. Bij het stadion aangekomen, bleek dat de kaartverkoop nog even op zich zou laten wachten en dus besloten we om een paar rondjes te lopen en te wachten. Tijdens het wachten kwamen we in gesprek met een vrouw van de eerste hulp die voor ons een kaart van de stad regelde met de nodige tips waar we ook vooral 's avonds nog even heen zouden moeten gaan. Toen het na een uurtje eindelijk leek of de kaartverkoop open zou gaan kwam er een man naar ons toe die vroeg of we kaartjes nodig hadden. Hij vroeg ons vijf minuten te wachten waarna hij terug kwam met vier gratis kaartjes!! Dat was een mooie meevaller.

Toen de kaartjes in de pocket waren, gingen we verder met het zoeken naar een hotel. In het centrum vonden we een mooi hotel dat niet al te duur was. We lieten onze spullen daar achter en besloten weer terug te gaan naar het stadion. Daar aangekomen begon het al aardig vol te raken met de bekende verklede Oranjesupporters. Het vrouwenvoetbal is een heel stuk minder populair dan de mannelijke tegenhanger en dus werd het ook niet heel erg druk. Omdat ik niet had verwacht te zullen gaan, had ik helaas niks Oranjes mee, Gerbrich was de enige die nog iets Nederlands had, namelijk een SC Heerenveen shirt en dito vlag. Dit bleek toch genoeg voor haar familie en vrienden om ons te spotten.

Ondanks alle het Oranjevertoon, waren er ook nog Denen en ook zij waren niet zonder supportersartikelen gekomen. Met een heleboel trommels hebben ze de hele wedstrijd herrie staan maken. Een wedstrijd die zeer spannend werd. In de eerste helft werden we van de mat af gevoetbald, maar gelukkig vielen er geen doelpunten. In de rust heeft er waarschijnlijk een grote speech van de coach plaatsgevonden, want de tweede helft werd er veel beter gevoetbald. Er werd zelfs nog twee keer gescoord dus we hebben gekregen waar we voor kwamen. De Denen scoorde aan het einde van de wedstrijd ook nog een keertje om hun eer te redden, maar met een eindstand van 2-1 kunnen we zeer tevreden zijn.

Na het voetbal was het tijd om een hapje te gaan eten. We vonden een leuk Mexicaans restaurant waar we ons tegoed hebben gedaan aan een stel Fajita's, Tortilla's en Nacho's. Na het eten hebben we nog even een pub opgezocht voor een paar drankjes en daarna zijn we terug naar het hotel gegaan.

Na het ontbijt de volgende dag, moesten we weer vier en een half uur in de trein zitten om thuis te komen. De terugreis bleek veel vermoeiender dan de heenreis en toen we aan het einde van de dag thuiskwamen was iedereen blij naar huis te kunnen. Ik ben in ieder geval vroeg gaan slapen die avond.

Na een paar rustige dagen school, was het woensdag weer eens tijd voor een feestje. Na eerst met z'n allen uit eten te zijn geweest was de Hullupullo de volgende stop. Op woensdag is alles in deze tent 2 euro, dus ook de shots. Dat is overigens maar goed ook want het tapbier is daar echt niet te drinken, het is nog doder dan de spin die ik net plat sloeg.

Na een geweldige avond moest ik de volgende ochtend helaas wel vroeg opstaan. Ik had samen met een maat afgesproken gewoon naar de eerste les te gaan. Het kostte heel wat moeite maar ik heb het gehaald, in tegen stelling to Jordan (bedankt he!). Helaas bleek dat ik beter in mijn bed had kunnen blijven liggen want de docent ga een presentatie van 5 slides, praatte 45 minuten en ging toen naar het ziekenhuis. Volgende week bekijkt hij het maar. Ik ben toen maar naar huis gegaan en heb een paar uur geslapen.

Die zelfde middag stond een meeting gepland om voorbereidingen te treffen voor het watering event, een soort wedstrijd tussen alle nieuwe klassen, maar daar kom ik volgende week wel op terug, als het heeft plaatsgevonden.

Gelukkig hoefde we daarna nog maar één dag naar school en toen was het weer weekend!! En gisteravond was het weer saunaparty! Na een paar uurtjes bij de sauna (en in de sauna natuurlijk) rondgehangen te hebben was het weer "Time to hit the clubs". Voor de verandering gingen we niet naar de Royal, die was namelijk nogal duur, maar naar het "Circus". Gelukkig waren we met een grote groep, want op vrijdag avond was het verder helemaal uitgestorven. Het was heel gezellig en toen ik 's avonds mijn bed raakte was ik gelijk weg.

Nou.. het is weer een heel lang verhaal geworden. Ik ga nu maar eens even mijn ontbijt maken. Tot volgende week!

P.S. Na drie weken heb ik eindelijk een koffiezetapparaat. Beste aankoop ever.

Owja... Foto's zijn nogsteeds hier te vinden:

Als je facebook hebt.. check daar dan maar

• 07 September 2009 - 07:46

Mathijs:

Ja jammer, zijn nu uitgeschakeld :( in de laatste 4 minuten na bijna 2 uur spelen haha.. maar zien van jezelf ook nog wat pica's of niet ouwes :)

• 07 September 2009 - 19:30

Gabriël:

Hoihoi Xander,
    Leuk om al je verhalen te lezen! Ewtensoep bij hoeveel graden is het daar nu? En vandaag je rooster in elkaar geknutseld; ishet de bedoeling dat je daar echt wat leert, of gaat het meer om de ervaring in het buitenland jezelf te redden en eens te voelen hoe het is om in de minderheid te zijn en je eigen dingen niet te kunnen doen omdat niemand je begrijpt of omdat die gewoon niet mogelijk zijn....? (Alhoewel, als je erwtensoep kan maken -was er ook rookworst;))
    Kom je ook Finse medestudenten tegen met wie je moet optrekken, of ga je meer met de buitenlandse studenten om? En zijn de Finnen echt mensen van weinig woorden, of valt dat reuze mee?
    Ik lees het vast op je log, veel groetjes, Gabriël

• 12 September 2009 - 09:06

Pim:

Ouwe!! Doe nog es een nieuw verhaaltje man