Introductie - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Xander Venema - WaarBenJij.nu Introductie - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Xander Venema - WaarBenJij.nu

Introductie

Door: Xander

Blijf op de hoogte en volg Xander

22 Augustus 2009 | Finland, Vaasa

Zo.. daar ben ik weer.

Vrijdag was de introductiedag van de universiteit. We werden al om 8.30(!!!) op school verwacht, maar gelukkig was er koffie dus dat maakte de ochtend een heel stuk aangenamer. Na een paar minuten te zijn bijgekomen kregen we een algemeen praatje over de school en hoe het schoolsysteem werkt in Finland. Daarna werd nog wat verteld over hoe Vaasa is ontstaan. Ook de studentenvereniging kwam nog even een praatje houden over de activiteiten die zij organiseren, zowel feesten als sportactiviteiten. Het eerste feestje staat al weer op de agenda, aankomende woensdag is er een saunaparty (Finnen hechten meer waarde aan hun sauna dan aan hun huis). Na de algemene introductie werd er per richting een apart verhaal gehouden (IT en business). De IT groep bestaat uit 6 mensen waarvan er 4 daadwerkelijk vakken gaan volgen. de overige 25 studenten zijn allemaal business.

Nadat we 2 uur in die collegezaal hadden gezeten was het tijd om even wat te gaan eten. Voor iets minder dan 3 euro kan je warm eten in het cafetaria op de campus.

Na de lunch was het tijd voor een tour door de stad, eerst oud-Vaasa en daarna nieuw-Vaasa. Oud Vaasa ligt een heel eind uit het huidige centrum, omdat de stad een keer helemaal uitgebrand is. Op dat moment hebben ze de stad verplaatst naar een nieuwe locatie, vooral omdat de oude haven van oud-Vaasa vrijwel onbereikbaar werd voor grote schepen.

Het volgende onderdeel van de dag was een openluchtmuseum. Hier stonden authentieke huisjes, waar men vroeger in leefde.

Dit laatste onderdeel luidde het einde van de introductiedag in en toen was het tijd om terug te gaan.

Tijdens de trip was het idee ontstaan om 's avonds te gaan stappen, maar omdat er om 9 uur nog niemand in de kroeg is, hadden we om half 9 bij mij afgesproken, waar we tot ongeveer 11 uur, half 12 zijn gebleven. Daarna was het tijd om echt te gaan stappen. De tent waar we zijn geweest, was ook de tent waar alle tutors waren, dus we hebben ons goed vermaakt met z'n allen. De muziek was namelijk ook heel lekker..

Oke.. ik moet weer weg, er is iets te doen in het centrum, dus ik ga maar eens ff kijken. Foto's plaats ik vanavond wel.

Knuffel!

Owja... Iemand anders heeft een betere camera dan ik, dus ik plaats ff de link naar zijn foto's:

• 22 Augustus 2009 - 10:31

Mariëtte:

Hoi Xander,
    Telkens als wij zeiden dat je op vakantie naar Finland ging, ontkende je dat in alle toonaarden.Culturele uitstapjes en feestjes: het is toch nog even vakantie ,zo te horen! Wel leuk dat ze dat allemaal voor jullie buitenlanders organiseren;je komt er snel 'in" zo.
    Ik ben benieuwd wat voor vakken je gaat volgen.
    Groetjes, m.

• 22 Augustus 2009 - 14:10

Stefan En Liesbeth:

Goed opgelet daar tijdens de rondleiding! Benieuwd naar de foto's. Grz.

• 22 Augustus 2009 - 17:10

Martin:

Klinkt allemaal wel erg goed... zijn er geen uitwisselingsprogramma's voor 50+-ers?

• 22 Augustus 2009 - 17:12

Xander:

Alleen voor 50+ers die single zijn.

Sorry :P

• 24 Augustus 2009 - 08:32

Pim:

Haha, ik zie al dat je ook zo'n mooie set houten troep in je keuken hebt staan, in ieder geval makkelijk te verplaatsen ten tijde van feest. Heb je inmiddels al een 3de huisgenoot? En de Alko, heb je die al gevonden?